Miksi luotettavuutesi voidaan kyseenalaistaa?

Luotettavuus on yksi tärkeimmistä arvoista monelle meistä. ”Pidät aina, mitä lupaat ja lupaat vain, minkä voit pitää.” Et salli itsellesi piirunkaan poikkeamista tästä periaatteesta ja arvotat myös muita ihmisiä heidän luotettavuutensa mukaan. Kuulostaako sinulta?

Mitä jos luotettavuuttasi mitattaisiin? Oman arviosi lisäksi myös kanssasi paljon tekemisissä olevat ihmiset arvioisivat sinua. Tällaisia mittauksia me olemme tehneet CxO vaikutusvoima™ -profiilin avulla.

Moni on ilahtunut havaitessaan, että heidän ympärillään olevat ihmiset näyttävät arvostavan useita heidän hyveistään. Luotettavuuden osalta on ollut myös häkeltyneitä, muutama jopa lievästi järkyttynyt, kun luotettavuus -ominaisuudesta ei olekaan tippunut täysiä pisteitä muilta kuin itseltä.

Ristiriidan selvittäminen on tärkeää. Olemme kysyneet tuhansilta ihmisiltä 30 eri vaikutusvoimaominaisuuden tärkeyttä. Luotettavuus on noussut selkeästi ykköseksi. Se on sekä minäkuvan että toisen ihmisen arvioinnin perustekijöitä.

Olemme tunnistaneet jo 12 erilaisten viestintä- ja vuorovaikutustyylien sekä toimintatapojen seurausta, jotka voivat selittää vastakkaiset käsitykset luotettavuudesta. Avaan tilanteita alla. En tässä halua kertoa vain ongelmista – pyrin myös valottamaan ratkaisukeinoja.

Kohteliaisuus vs. sitoutuminen

Ystävällislupailijoita on paljon etenkin meissä suomalaisissa. Haluamme miellyttää toisia ja näin lupaamme nopeasti ja helposti asioita. Vasta myöhemmin tulemme pohtineeksi, mitä tuli luvattua ja saatamme havaita, ettei lupauksen pitäminen niin helppoa olekaan. Sitten toivomme hiljaa mielessämme, että toinen ei edes muista lupaamaamme.

Olisi paljon parempi jättää lupaamatta kuin osoittautua petturiksi. Pahimmillaan vieläpä vaikenevaksi petturiksi. Jos on tullut luvattua liikoja, pitäisi vähintään ilmoittaa mielenmuutoksesta. Tämä ainakin lieventää petturileimaa. Parasta olisi luvata säästeliäästi ja sitten yllättää välillä positiivisesti myöhemmin.

Minun aika vs. sinun aika

Aina ei valmistumisajasta puhuta lainkaan ja jos puhutaan, on se esitetty hyvin tulkinnanvaraisesti. Kohta, ensi tilassa, hetimiten ja lähiaikoina voivat toiselle olla minuuttien päässä, kun toiset taas tarkastelevat asiaa viikoissa jopa kuukausissa.

Parempi tapa olisi puhua absoluuttisille aikamääreillä: tänään, huomenna, täällä viikolla tai pe 13. päivä mennessä. Jos deadline on lähellä kannattaa mainita tarkkaa kellonaikakin, jos taas pidemmällä riittää ehkä päivän tarkkuus.

Valmis vs. loppuun saatettu

Ihmisillä voi olla hyvinkin erilainen käsitys siitä, milloin tehtävä on valmis. Otetaan esimerkiksi vaikka blogikirjoitus, kuten tämä. Joku voisi pitää tätä valmiina, kun se on kertaalleen kirjoitettu. Minä taas sanoisin, että sen jälkeen tapahtuu vielä oikoluku, kollegakyseenalaistus, tarjontalinkitys, julkaisukanavien valinta, siirto julkaisujärjestelmään, mahdollisen kuvituksen harkinta ja toteutus, hakukoneoptimointi ja jakaminen sosiaalisessa mediassa, jälkiseuranta ja reagointi.

Väärinkäsityksen välttämiseksi kannattaisi osallisten keskustella siitä, mitä valmiilta odotetaan. Kun totutaan toimimaan yhdessä, näitä keskusteluita tarvitaan vähemmän.

 

Kappas, tästä alkaa tulla se verran pitkä kirjoitus, että teenkin suosiolla trilogian. Kolme tilannetta on käsitelty ja yhdeksän on vielä listalla. Ehkä enemmänkin, kun elämä opettaa jatkuvasti lisää. Seuraavissa osissa tulossa siis ainakin unohtelijat, peililasipriorisoijat, kulttuurierot, kolmannen tahon petturit, käsitevirheet, valmistumistiedottomat, viimetippailijat vastaan hetitoimijat ja perfektionistit.

Pysy CxO:n luotettavuuskanavalla.

 


 

Tee itsesi ymmärretyksi.  CxO vaikutusvoima™ -koulutuksessa opit tunnistamaan vakuuttamisen ja vaikuttamisen tekijät ja saat oman CxO vaikutusvoima™ -profiilin kehitymisesi pohjaksi. Ymmärryksen ohella saat itsellesi harjoitteita joiden avulla vakuuttavuutesi kasvaa varmuudella.

 

 

Valikko