Yritys

CxO:n palvelut syntyivät asiakastarpeesta

CxO on nykyään Suomen johtava yksilöiden ja tiimien vaikutusvoiman kehittämiseen erikoistunut yritys. Juuremme ovat ammattimentoroinnissa ja ihmisläheisessä johtamisessa. Uskomme, että hyvin johdetut ihmiset ovat työssään onnellisia ja tuottavia. Meitä vie eteenpäin vahva motivaatio parantaa yksilöiden ja tiimien positiivista vaikuttavuutta.

Autamme asiakkaitamme monimuotoisesti koulutuksen, mentoroinnin, valmennuksen, työnohjauksen ja konsultoinnin keinoin. Luottamus, ihmisten erilaisuuden arvostaminen ja jatkuva kehittyminen ovat toimintaamme ohjaavia arvoja. Mottomme on tosissaan, mutta ei totisena. Elämme palautteesta, sillä se on ainoa tapa kehittyä!


Ammattimentoroinnin synty

Pahimman taantuman aikaan olin myymässä konsultointia eräälle tietohallintojohtajalle. Mukanani oli Reino, yksi maamme tunnetuimmista ja kokeneimmista tietohallintojohtajista, joka oli juuri aloittanut konsulttikolleganani.

Prospekti keskeytti konsulttimyyntipuheemme puolen tunnin tapaamisen jälkeen:

En halua ostaa konsultointia. Ensinnäkin, konsultteja meillä on enemmän kuin tarpeeksi ja toisaalta pääkonttori Ranskasta kielsi moisten ostamisen.

Minä ja kollegamme menimme hiljaisiksi ja aloimme jo mielessämme tehdä lähtöä. Prospekti nosti ovelan hymyn huulilleen ja jatkoi:

Mutta mentoria minä kaipaisin, koska joudun pohtimaan asioita niin paljon yksikseni. Tuletko Reino minulle mentoriksi?

Siitä se lähti. Teimme samalta istumalta sopimuksen kuukausittaisista mentorointitapaamisista.

Tästä innostuneena ryhdyimme vaivihkaa kauppaamaan ammattimaista, tavoitteellista ja suunnitelmallista mentorointia. Monet kohtaamamme johtajat valittivat yksinäisyyttään: on asioita, joista ei voi puhua esimiehelle, johdettaville, kollegoille, puolisolle tai ystäville. Asioita, joista haluaisi puhua samankaltaisia kokeneelle ja ehkä jopa kokeneemmallekin johtajalle, jolla on ammatillisen suhteen tuoma vaitiolovelvollisuus.

Kauppa kävi ja maine alkoi kiiriä.

Miksei kukaan ole koskaan aikaisemmin tajunnut myydä ammattimaista mentorointia? Tällaiselle on valtava tarve!” oli yleinen kommentti asiakkailta.

Muutama kuukausi tämän tapahtuman jälkeen aloin saada yhteydenottoja kokeneilta johtajilta, jotka kyselivät mahdollisuudesta päästä ”mentorointitalliini”. Nyt tallissamme on jo yli sata mentoria: useilta toimialoilta ja erilaisista johtajarooleista – myös julkiselta puolelta.


Mistä CxO:n nimi tulee?

Helmikuussa 2010 mietimme kuumeisesti nimeä Suomen ensimmäiselle ammattimentorointiyritykselle. Jos on ihmislapselle nimen valinta vaikeaa, niin on myös yrityslapselle.

Sukunimen keksiminen oli helppoa: Mentor Oy. Olimme niin innoissamme mentoroinnista ja halusimme keskittyä siihen. Etunimessä meni muutama päivä enemmän.

Joku ehdotti etuosaksi CIO:ta (tulee sanoista Chief Information Officer, ja käytetään usein kuvaamaan tietohallintojohtajaa). Tyrmäsin idean nopeasti, koska oma taustani ei ollut tietohallinnossa ja kiinnostukseni osoittivat enemmän ihmisiä kuin ATK:ta kohtaan.

Joku toinen ehdotti, ehkä leikillään, I:n tilalle X:ää, jotta saan halutessani korvata sen sillä, miksi sitten haluaakin isona tulla. Se kolahti. Rekisteröidessäni yritystämme Patentti- ja Rekisterihallituksen palvelutiskillä virkailija kirjoitti nimen alun ensin Cxo, mutta se näytti minusta väärältä. Ehdotin, että kirjoitetaan alkuosa kaikki isolla (CXO), kuten akronyymin kuuluukin. Se näytti minusta huonolta. Ehdotin väliin pientä x-kirjainta. Schön! CxO Mentor Oy sai kasteensa.

2015 palvelutarjontamme oli laajentunut paljon mentorointia laajemmalle mm. koulutukseen, profilointeihin ja myös perinteiseen konsultointiin. Tyytyväiset mentorointiasiakkaat halusivat välillä meidän auttavan laajemminkin organisaatiotaan.

Loimme nahkamme uudelleen ja halusimme korostaa ammattimaisuuttamme. Nimesimme yrityksen CxO Professional Oy:ksi ja Mentorin jätimme aputoiminimeksi.


Vaikutusvoimakonseptin synty

Vuonna 2010 mentoroin erästä johtajaa. Hän kysyi minulta, pystyisinkö auttamaan häntä kehittämään henkilökohtaista vaikuttavuuttaan.

Minulla on todella hyviä ajatuksia. Olen hyvä tyyppi. Ajattelen aina ensin yrityksen, asiakkaidemme ja työntekijöidemme etua omani etuni edelle.

Monet itsekkäämmät ja taitamattomammat kollegani saavat kuitenkin omat ideansa ja tahtonsa läpi paljon minua useammin.

Toni, olet tehnyt minuun vaikutuksen. Voitko auttaa minua kehittämään omaa vaikuttavuuttani?

Päätin ottaa selvää.

Etsin käsiini kirjoja ja artikkeleita avainsanoilla vaikuttavuus, vaikutusvalta ja hieman asiaan perehdyttyäni myös avainsanalla karisma. Suomeksi kirjallisuutta oli todella vähän ja sekin tuntui usein eksyvän kaipaamastani aiheesta. Englanninkielistä aineistoa taas löytyi paljon, mutta se tuntui väkisin vaikeaksi tehdyltä.

Seuraavaa mentorointikertaa varten olin tunnistanut ja järkeillyt 16 karisman elementtiä. Kehitin myös arkijärkeen perustuvan menetelmän karisman kehittämiseksi. Mentoroidessani tätä asiakasta huomasin omaksikin yllätyksekseni, että neuvot alkoivat vaikuttaa välittömästi. Konsepti oli syntynyt.

Muutama vuosi myöhemmin tästä asiakkaastani tuli pörssiyhtiön toimitusjohtaja. Uskallan väittää, että tällä vaikutusvoiman kehittämisellä oli suuri merkitys hänen uranousuunsa.

Karismakoulusta tuli vuosien mittaan olennainen osa lähes jokaista mentorointitoimeksiantoani, sillä kukapa johtaja ei haluaisi tai tar­vitsisi vaikuttavuutta. Myös ammattimentorikollegani ottivat menetelmän käyttöönsä ja saivat samalla tavalla vaikuttavia tuloksia aikaan omien asiakkaidensa kanssa.

2016 tammikuussa uusi kollegani Marja-Leena Tikkanen luki kirjani: ”Karisma – 30 keinoa parantaa henkilökohtaista vaikuttavuutta.” Hän ehdotti kahta käänteentekevää asiaa.

Eikö meidän kannattaisi ruveta kouluttamaan näin tärkeää asiaa, eikä rajoittaa sitä vain pienelle huippujohtajien joukolle mentoroinnissa? Kaikki johtajat, myyjät, vaikuttajat ja urallaan eteenpäin haluavat hyötyisivät valtavasti kyvystä saada huomiota ja rakentaa luottamusta!, Marja-Leena tivasi minulta tohkeissaan.

Niinpä, siitä se sitten lähti.

Tuo kirjan lopussa oleva Karisman itsearvio on ihan kiva. Nykyaikaa olisi tehdä se verkossa. Sopiiko, että kutsun erään älykkäitä kyselyitä tekevän firman edustajan juttusille?

No, sopihan se.

Nyt koulutuksia on tehty kymmeniä, profilointeja tuhansia ja koko Vaikutusvoima-konsepti on laajentunut monipuoliseksi ja pitkäkestoiseksi tuoteperheeksi.


Vaikutusvoima vai karisma?

Aina välillä törmäsimme siihen, että karisma-sana aiheutti epäilyä. Jotkut mielsivät sen syntymälahjaksi, jota ei voi kehittää; sitä joko on tai ei ole.

Toisinaan karisma liitettiin henkilöihin, jotka edustivat poliittisia tai uskonnollisia ääripersoonia.

Etsimme parempaa ja positiivisempaa termiä. Koulutuspalautteeseen joku oli kirjoittanut ”Vaikutusvoima.” Se kolahti saman tien! Se kertoo, mistä karismassa tai henkilökohtaisessa vaikuttavuudessa on oikeasti kysymys.

Vaikutusvoima on sitä, että kykenet saamaan toisten huomion ja kykenet rakentamaan luottamusta. Se syntyy vuorovaikutuksessa.  Vuorovaikutusvoimaksikin sitä voisi kutsua.


Olkoon Vaikutusvoima kanssanne!

Toni Hinkka

Valikko