Silloin tällöin tulee markkinoille ajattelutapoja ja tuotteita, jotka muuttavat markkinoiden pelikenttää niin, että kaikki tuntuu menevän uusiksi. Syntyy murrostilanteita, joissa se, mikä oli vielä eilen tuoretta ja validia, onkin yht’äkkiä vanhaa ja mennyttä. Vain uusi rulettaa. Vaan meneekö se ollenkaan niin?

Läpimurtotuotteiden tekijät nousevat median otsikoihin suurina sankareina. Ihmetellään sitä, miten tuntematon yritys saattoi kertaheitolla tehdä menestystuotteen. Ilmiö perustuu samantapaiseen ajatteluun, kuin nuorten ihmisten haaveet maailmanmenestyksestä lätkänpelaajana tai rock-tähtenä.

Menestyminen on kuitenkin rankkaa työtä ja epäonnistumista. Angry Birds ei ollut Rovion ensimmäinen peli, vaan jotain 53. Yli viisikymmentä epäonnistumista ennen läpimurtoa!

Viime kesänä hittipeliksi noussutta Pokémon Go -peliä kannattaa hetki miettiä myös. Vuonna 1996 alkanut Pokémon-pelien ja -pelihahmojen lanseeraus on ehtinyt nyt jo seitsemänteen sukupolveen, jossa pelaaminen onnistuu sekä yksin että kaverin kanssa. Vuonna 2012 beta-versiona julkistettu Ingress-peli perustui paikkatietoon ja sitä saattoi pelata vain porukassa.

Pokémon Go -pelissä yhdistettiin nämä kaksi: tutut Pokémon-hahmot, Ingress-pelin myötä syntynyt paikkatiedon tietokanta ja yksinpelaamisen mahdollisuus. Totta kai näiden lisäksi tarvittiin uusia ideoita, luovutta ja ohjelmakoodia. Lopputuloksena oli ensimmäinen lisätyn todellisuuteen ja paikkatietoon perustuva peli, josta tuli heti suosittu.

Uutta suunnitellessa pitäisikin aina miettiä, mitä perusosaamista yrityksellä on jo. Mikä on toimivaa, mikä ei? Voisimmeko rakentaa jotain uutta vanhan päälle? Hiljainen tieto on suurelta osin käyttämätön tai huonosti käytetty resurssi, jota hyödyntämällä voi syntyä uusia läpimurtotuotteita ja -palveluja.

Toinen näkökulma on, että uusia toimintatapoja ja prosesseja miettiessämme hylkäämme helposti olemassaolevat tietojärjestelmät. Usein kuitenkin toiminnot säilyvät, vaikka prosessit muuttuvat, jolloin tietojärjestelmien täydellinen uusiminen voi olla pieneen virittelyyn verrattuna kallista. Ainakin kehityshankkeen valmisteluvaiheessa kannattaisi yksi konsepti laskea olemassaolevien tietojärjestelmien varaan.

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Valikko