Turha smalltalk

 

Olin äskettäin puhumassa myynnin opiskelijoille henkilökohtaisesta vaikutusvoimasta. Kosketin siinä yhteydessä lyhyesti smalltalkia. Kerroin että on sellaista kuin turha smalltalk. Minusta tuntuu, että asia jäi pohdituttamaan. En ehkä tehnyt näkemystäni täysin ymmärretyksi. Yritänkin tässä paikata tilanteen.

Suomalaisia pidetään smalltalkin antimestareina. Vaan saatamme jonkin sortin mestareita ollakin, kun asiaa oikein tarkastellaan. Mielenkiintoista on arvioida smalltalkia henkilön vaikutusvoiman – jota myös karismaksi kutsutaan – kannalta.

Ennen asiaan syvemmin uppoutumista kannattaa määritellä termi smalltalk, jotta varmasti tarkastelemme samaa ilmiötä. Oxfordin sanakirjasta suomensin sen seuraavasti:

”Kohtelias keskustelu ei-tärkeistä ja ei-kiistanalaisista asioista, etenkin sosiaalisiin tilanteisiin liittyen.”

Määritelmä alkaa sanalla ”kohtelias”. Ehkä se onkin taitavan smalltalkin oleellisin sana. Pitää olla toiselle tai toisille kohtelias.

Vaikutusvoimaisen kohteliasta olla aidosti kiinnostunut toisesta: olla tarkkaavaisesti läsnä, kuunnella enemmän kuin puhua ja kun puhut, puhu asioista, joista tiedät tai arvelet toisen olevan kiinnostunut. Vastakohtana vaikutusvoimakohteliaisuudelle on olettaa toisen olevan sairaan kiinnostunut sinusta, harhailla katseella ja ajatuksissa aivan muualla, puhua toisen puheen päälle ja vain itsesäsi innostavista asioista.

Mistä sitten tietää toisen kiinnostukset? No, tämä on vaikeaa teoriassa vain ensimmäisessä yllättävässä kohtaamisessa. Ensimmäisessä, koska et vielä tiedä mistä henkilö on aikaisemmin osoittanut olevansa kiinnostunut. Yllättävässä, koska et välttämättä ole ehtinyt tehdä taustatöitä.

Jos vaikutusvoimakas henkilö on kohdannut jonkun henkilön aikaisemmin, hän kyllä tietää, mistä toinen on kiinnostunut ja pystyy sen nopeasti kaivamaan muistipankistaan. Vaikutusvoima kun on ennen kaikkea aitoa kiinnostusta ja kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan. Karismaattinen siis muistaa kaikennäköistä muista ihmisistä.

Ihminen muistaa automaattisesti asioita, joita pitää tärkeinä.

Uuden henkilön – ja miksei tutunkin – osalta voi hakea tietoa, mikäli tietää etukäteen kenet tulee todennäköisesti tapaamaan. Tämä on helpompaa kuin koskaan internetin ja sosiaalisen median avulla. Ennen vanhaan piti kysellä yhteisiltä ystäviltä.

Yllättäviinkin tilanteisiin on ratkaisu. Sen sijaan, että yrittäisit pää punaisena keksiä oivaltavaa sanomista, kysy. ”Mitä kuuluu?” on yksi maailmanhistorian parhaita kysymyksiä toisen kiinnostuksen kohteiden selvittämiseksi. Sitten vain jutustelet asioista, jotka toinen on valinnut puheenaiheeksi. Jos et tunne aihetta, kysele tarkennuksia. Samalla opit enemmän ja kun vastaasi tulee ihminen, joka on kiinnostunut samasta aiheesta, oletkin jo parempi asiantuntija siihen liittyen.

”Kun puhut, et opi juuri mitään. Kun kuuntelet, voit oppia kaiken.”

Mitäänsanomaton, kuulijan mielestä tylsä smalltalk pelkästään vähentää henkilön vakuuttavuutta. Ajankohtainen ja kuulijaa kiinnostava voi taas toimia erinomaisena vuorovaikutusorientaationa. Kiinnostavallakin smalltalkilla on sovelias kesto. Kun keskustelukumppani alkaa katseellaan etsiä pakoteitä tai pyrkii puheaiheenvaihtoon, on kesto jo liian pitkä.

Lyhyempi smalltalk on nyrkkisääntönä parempi smalltalk.

Tämä siis viittaa omaan osuteesi. Antamalla tilaa ja huomiota toiselle saat myös itse palkinnoksi tilaa hänen ajatuksissaan. Sinusta smalltalkin mestari: ole intensiivisesti läsnä ja osoita kuuntelemalla kiinnostuksesi muita ihmisiä kohtaan.

Samalla kasvaa vaikutusvoimasi.

Toni Hinkka

Kirjoittaja on kokenut olonsa aina vaivaantuneeksi turhan smalltalkin parissa.


 

Koulutuksessamme opit vaikuttamaan ja vakuuttamaan voimakkaammin

Vakuuttamis- ja vaikuttamistaidot ovat tärkein menestystekijä kaikissa vuorovaikutusammateissa. Tiedostavalla harjoittelulla voit ratkaisevasti parantaa näitä taitojasi. Kykenet varmasti kasvattamaan karismaasi. Kyse ei ole näyttelemisestä tai roolipelistä, pikemminkin päinvastoin.

Vuosien työssä kehitetty CxO:n vaikutusvoima™ -koulutus on asiakkaidemme kiittämä ja käytännössä toimiva menetelmä vakuuttavuutesi kehittämiseen. Tule mukaan seuraavaan koulutukseen 23.11. Vantaan Technopoliksessa.

 


CBM mentorointiharjoitteluraportti

  • Tämä on CxO Certified Business Mentor -kurssin mentorointiharjoitusten raportointilomake. Kurssipäivien tehokkaan läpiviennin ja valmistelujen vuoksi on tärkeää, että täytätte tämän lomakkeen heti keskinäisten mentorointitapaamistenne jälkeen.
  • Tämä auttaa tunnistamaan sinut yksiselitteisesti

 

 

Valikko